Negativní kampaň v prezidentské volbě

Miloš Zeman i Karel Schwarzenberg, oba finalisti prezidentských voleb, po prvním kole veřejně prohlásili, že povedou korektní a konstruktivní kampaň. Moc dlouho u toho nezůstalo. Miloš Zeman se rozhodl, že vsadí na osobní útoky a my jsme se podívali na to, jak mu tato hra vychází. Analyzovali jsme více než 250.000 příspěvků, které v uplynulých týdnech prezidentských voleb proběhly českým internetem. Monitorovali jsme články, komentáře k nim, blogy, fóra a samozřejmě globální a české sociální sítě. Na konci jsme použili jsme váhy pro zohlednění objemu komunikace na jednotlivých doménách a výsledky jsou následující.
V týdnu prvního kola voleb převládalo smíšené a neutrální hodnocení obou kandidátů – přibližně 50% všech příspěvků. Oba kandidáti na tom byli podobně i co do poměru jednoznačně pozitivních či negativních komentářů.
Když jsme ale spočítali statistiku za období za posledních 10 dní (14-23.1.) pozorujeme hned dvě skutečnosti. Jednak se od prvního kola zvýšil podíl komentujících, kteří se v aktuální situaci neorientují nebo nedokáží ke kandidátům zaujmout jednoznačný názor – 70% příspěvků. A za zmínku určitě stojí, že o 32% klesl podíl jednoznačně pozitivních komentářů na adresu Miloše Zemana, který ve srovnání s druhým kandidátem ještě dále oslabil v diskusích na sociálních sítích. Karel Schwarzenberg sice také zaznamenal v tomto ohledu ztrátu, ale pouze 5%.
Poměrně agresivní rétorika Miloše Zemana sice posílila vnímaní jeho osoby jako silného politika, ale ukázala se být dvousečnou zbraní. Atributem, ve kterém Miloš Zeman od prvního kola voleb „vyrost“ nejvíce je neférovost. Na druhé straně Karel Schwarzenberg posílil jako otevřený a poctivý politik, který ovšem ve srovnání s Milošem Zemanem pokulhává v rozhodnosti a počtu politických zkušeností.

Image matice MZ vs KS

Nakolik se tento obrázek shoduje s vnímáním obou kandidátů i u voličů, kteří se nepohybují v prostředí online diskusí a zda se tento posun ukáže být jako důležitý, uvidíme již na konci tohoto týdne.

Pavel Kohout, Online Analytics Manager, KBMG CEE

Metodologická poznámka:
Zdrojem pro data k sentiment skórům a imageové matici je monitoring českého internetu WLIP.cz. Výpočty se zakládají na statistice reprezentativního vzorku příspěvků obsahující témata obou prezidentských kandidátů.

Kategorie: O reklamě