Pivní monitoring

Význam pivní kultury pro Čechy asi není třeba připomínat. Každoročně se u nás vypije kolem 130 litrů piva na osobu (včetně kojenců a batolat), v čemž celkem bezpečně předčíme kteroukoli jinou zemi na světě (srovnání). Ani v celkovém národním objemu si nevedeme špatně a fakt, že 10 a půl milionu Čechů vypije víc piva než 1,2 miliardy Indů, téměř naznačuje jakýsi zpětný pivní outsourcing. Na tom, že pivo má na našem trhu i životě vcelku dominantní postavení, se tedy nejspíš shodneme.

Na čem se ovšem neshodneme, je jednoduchá otázka, které pivo se u nás těší největší oblibě. Nejde jen o kvantitu konzumace, ale zejména o osobní preference a vztah k jednotlivým značkám. Dovedete odhadnout, které jsou u nás ty nejoblíbenější?

Abychom se alespoň částečně přiblížili odpovědi, rozhodli jsme se využít naší monitoringové platformy WLIP a podívali jsme se, jak si v novém roce stojí česká piva ve vnímání spotřebitelů na internetu. Výsledky se dají označit jako přinejmenším „kontroverzní“. Ostatně, posuďte sami.

Poměr pozitivních ohlasů v internetových diskusích (TOP 10 nejdiskutovanějších brandů – údaje od začátku roku 2013)

Piva_sentiment

Zdroj: www.wlip.cz

Přestože statistika internetových diskuzí naznačuje toto pořadí, většina z nás by zmíněné značky jistě seřadila jinak, a je proto třeba brát zjištěná data s rezervou. Pomozte nám je níže v anketě „očistit“ od nahodilých jevů. Ještě před tím si však povíme, co stojí za letošními výsledky.

Když se do piva míchá politika…

Statistikou nám zahýbal především neslavný únorový výrok Víta Bárty pro časopis Týden, totiž že přestane pít plzeňské pivo, protože je „drahé“. Názor, který by se snad vyjímal u jiného, finančně opatrnějšího politika, se bohužel nesetkal s pochopením, a na internetu se proto vzápětí rozhořela diskuse, posílající dotyčného na všechna možná místa, která je pro politiky jeho formátu více než příznačná. Nebohé plzeňské pivo se tak svezlo na vlně negativního sentimentu a obsadilo nepříliš lichotivé 9. místo.

Plzeňský Prazdroj však není jediným pivem, které letos poznamenal výrok politika. Zhruba v polovině února navštívil tehdejší prezident Václav Klaus Budějovický Budvar při příležitosti otevření nové stáčírny piva do plechovek (převážně pro export) a zahrál na národní notu výrokem „ať si je tam v zahraničí pijí, my Češi budeme pít pivo jiným, standardním a lepším způsobem,“ který vzbudil na internetu rozporuplnou odezvu ve spojitosti se značkou Budvar. Národní téma však bylo pro Budvar nakonec přeci jen přínosné, neboť mezinárodní spor s americkým rivalem o značku BUD probudil sympatie domácího publika, a tak se Budvar ve statistikách pyšní hned třetím místem.

Další značkou, která se politice nevyhne, je zcela zřejmě Bernard. Stejnojmenný majitel pivovaru se obyčejně neváhá projevit se svými názory na veřejné dění, a dokonce je zahrnuje i do své oficiální kampaně. Vnímání jeho výrobku jde tak ruku v ruce s politickým přesvědčením jeho příznivců/odpůrců.

Mezi ostatní témata, která mohla mít za následek zkreslení výsledků, patří především: balení piva do PET lahví či plechovek (Starobrno), vysypaný a rozkrádaný kamion s pivem (Gambrinus), „pivní dar“ novému papeži (Prazdroj) a samozřejmě také dramatická volba prezidenta.

Náš monitoring dokazuje tedy především fakt, že pivo a politika si navzájem nemají co vyčítat. Stejně jako se domácí politika řeší především u piva, tak se i pivo často řeší u politiky, a proto může být vnímání jednotlivých značek na internetu ovlivněno spíše politickými vášněmi než samotnou chutí. Výsledky proto v nejbližší době empiricky překontrolujeme.


Kategorie: Wlip