Virální křížaly zamávaly s Alzou

V polovině ledna se zakladatel společnosti Alza.cz Aleš Zavoral rozhodl k riskantnímu kroku. Veřejně obdaroval počítačem jedenáctiletého Tomáše Vejmolu, který se na něj snažil vydělat peníze výrobou a prodejem křížal. Facebookový profil Tomáškovy křížalky, čítající v současnosti přes 13 tisíc příznivců, se tak stal svědkem poměrně ostré výměny názorů mezi těmi, kteří Alzu za její gesto chválili, a těmi, kteří ji naopak odsuzovali kvůli využívání Tomášovy popularity ke zlepšení vlastního PR.

Tomáš přebírá dárky v Alze; Zdroj: facebookový profil Tomáškovy křížalky

Tomáš přebírá dárky v Alze; Zdroj: facebookový profil Tomáškovy křížalky

O morálním rozměru celé události se již napsalo mnoho a každý z nás si jistě udělá svůj názor. Co je ovšem zajímavé sledovat, jsou marketingové výsledky tohoto kroku a zda se Alze její počínání vůbec vyplatilo.

Podle aktuální analýzy agentury KBM Group se největšímu českému prodejci elektroniky podařilo v lednu prakticky zdvojnásobit objem komunikace značky Alza.cz na internetu ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku.

Přestože se objevila řad negativních reakcí a především hojně sdílený článek Kateřiny Syslové Jak mimozemšťan Alza ukradl Tomáškovy křížalky, celkový sentiment v diskuzích lze ve vztahu ke značce hodnotit jako mírně pozitivní.

Zhruba 45 % veřejnosti se společnosti Alza.cz zastalo, u čtvrtiny lidí si značka naopak pohoršila a zbytek vyjádřil převážně neutrální či smíšené pocity. O zvýšení image brandu se nakonec postaral i sám Tomáš Vejmola, který na své profilu Alze poděkoval, okomentoval situaci a poměrně jednoznačně odsoudil negativní reakce.

Zdá se proto, že ať už se jednalo o firemní filantropii či spíše o promyšlený marketingový tah, akce se rozhodně neminula účinkem a strhla na sebe neobvyklé množství pozornosti. 1200 unikátních lednových komentářů a zmínek značky Alza.cz tak předčilo i tradičně silný prosinec.

Analýza vznikla za podpory KBM Group s využitím nástroje WLIP.


Kategorie: Wlip