PIAF 2014 očima Vládi Rejlka

IMG_9150 modified modified

Vladimír Rejlek, Interactive Director, Wunderman

V první řadě moc díky Marku Hlavicovi a celému jeho týmu za pozvání na letošní PIAF a také za příležitost podělit se s vámi o své dojmy. Marku, každý ročník festivalu je lepší a lepší! Snad mě za rok zase pozveš 🙂

Kromě středečního dopoledního bloku jsem stihl i několik dalších přednášek a zaznamenal jsem pár následujících témat, která se objevují častěji.

V centru pozornosti marketérů nemá být produkt (vysvětlete to klientovi), ale zákazník. Termín „Human centric“ použil např. George Prest z R/GA a něco podobného měl na mysli i Alexander Schill ze Serviseplanu, když celou svou přednášku nazval „No more advertising, please.“

Podělil se o svou zkušenost s briefy z BMW, které jsou často o tak vychytaných funkcích vozů, že o nich většina jejich majitelů nemá ani tušení, natož aby věděli, k čemu jim jsou dobré. Pan Schill velmi hezky popsal přerod integrovaného marketingu, často označovaného jako klasická „360“, v marketing „365“ – být se zákazníkem v neustálém kontaktu, nebo ještě lépe, jak říká pan Prest: „Brands have to add value in people’s life“.

Ve většině příspěvků bývá zvykem skloňovat slovo „digital“, ale osobně mám pocit, jako bychom nyní byli ve fázi čekání na nějaké nové silné digitální téma. Mobily už tu byly, social media také skrz naskrz známe, ale co bude dál? Potenciální vlaštovky, jako jsou Google Glass, 3D Printing nebo startupy, tryskem proletěly festivalem bez většího povšimnutí. Ani velmi silné téma poznávání zákazníka – segmentace, social listening, CRM, personalizovaná komunikace apod. nedostalo velký prostor (s výjimkou jediné, až mrazivé přednášky Alexe Stilla z MindShareu Nizozemí – Target case study s datovou analýzou potenciálně těhotných žen dle nákupního košíku). K mému překvapení naopak hodně case studies představovalo digitální technologie v místě prodeje na úrovni interaktivních LCV (George Prest zmínil Google Search Outside v Londýně) nebo kiosků (nový způsob objednávání v McDonalds).

Pokud chcete vyhrávat ceny, pak pro vás zřejmě stále platí, že ideálními jsou k tomuto účelu projekty pro charitu a CSR. Fotbal a darování krve, Lego projekt pro nevidomé děti (kterým průvodkyně galerie do detailu popíše obraz a ony jej pak staví z lega) apod. stále ždímají nejvíce emocí nejen z publika, ale i z odborných porot.

Case Studies

Jen velmi v rychlosti několik případových studií, které stojí za vaši pozornost (kromě již výše zmíněných).

Prudential vytvořil svou online/offline Challenge Lab jako sérii opravdu originálních experimentů, v níž se snažil přijít na to, proč lidé nemyslí na svůj důchod.

NTV (televizní kanál) promovalo vysílání unikátního dokumentu o 1. světové válce velmi originálním direct mailingem obsahujícím kopie reálných dopisů vojáků ze zákopů.

Sportovní televize SKY přišla s opravdu chytrým tahákem na získání nových předplatitelů. Místo umístění klasického TV spotu na jiné televizní programy využila svůj reklamní break k 40 sekundovému vysílání živého přenosu Ligy mistrů, která jinak právě na SKY běžela. Podobnou „krádež“ reklamního bloku udělala i SuperStar, když na internetu nechala divákům live stream ze zákulisí akce (něco podobného dříve zkoušel už pan Bosák).

#Dreamon appka, budík ve vašem mobilu, který se po zazvonění rozhodnete dát do režimu „snooze“, zajistí za každou minutu vašeho spánku navíc příspěvek 10 centů na charitativní projekt v Africe.

Virtuální testovací jízdu můžete vyzkoušet ve Škodě Rapid Sportback díky webové aplikaci postavené na Street View z Google Maps a Robert Haas ze Symbia nám prozradil několik triků, jak podobné mikrostránky vytvářet; např. že Google Maps nejsou zdarma, ale že pro podobný projekt potřebujete Google Maps for Business a teprve potom můžete například překrýt Street View svými vrstvami (třeba do scény vložit automobil klienta). A jestliže dáte na stránku možnost „Přihlásit se Facebookem“ a „Pokračovat bez přihlášení“ (i když ta druhá varianta je opravdu titěrná), kliknou na Facebook jen 4% uživatelů (a Robert to myslel opravdu čistě statisticky).

IS_59003254

Závěrečný večer PIAF 2014, Zdroj: www.isifa.com

Kategorie: Interactive, Trendy