Internet of Things aneb Minority Report dneška

Vzpomínáte si na auto ze seriálu Knight Rider nebo na film Minority Report? V době jejich premiéry si asi nikdo z nás neuvědomoval, že všechny vychytávky, které hrdinům těchto filmů ulehčují život, budou brzy reálné a budou ovlivňovat život i nám. Co se v současnosti skrývá pod pojmem Internet of Things neboli IoT?

Pro začátek bychom si měli říct, že většina z diskutovaných IoT jsou zatím jen průkopníky ve svém oboru a veškeré diskuze, které se kolem nich točí, jsou spíš inspirační. Zatím se dá jen těžko odhadnout, kam se celý obor posune v následujících letech. Všichni odborníci se ale shodnou na tom, že celé IoT bude brzy velké téma. Už nyní je na světě téměř čtyřikrát více propojených zařízení než lidí a některé odhady dokonce predikují, že v roce 2020 bude takových věcí na světě přes 200 miliard.

Internet of Things jsou prakticky jakékoli věci, které jsou nějakým způsobem zapojeny do internetu. Často mají vlastní software, různé senzory a fungují v rámci určité propojené sítě, která jim umožňuje navzájem sdílet a přenášet data a informace. Všechny IoT se dají pro přehled rozdělit do několika skupin.

  1. Wearables aneb zařízení, která si oblékáme

Asi nejpestřejší skupinou jsou tzv. wearables. Nejrozšířenějším typem jsou fit trackery neboli různé chytré náramky, které využíváme ke sledování naší pohybové aktivity. Rádi o sobě totiž víme co nejvíc a svoje výsledky rádi porovnáváme s ostatními. Nebo jste ještě nikdy nepotkali běžce, který hned po výkonu začal na svém mobilu sdílet uběhnutou vzdálenost a počet kilometrů?

Další větší skupinou jsou chytré hodinky, které budou v budoucnosti sloužit jako jakési dálkové ovládání pro ostatní IoT. Hodinky zatím přeskočily očekávaný boom s prodejem chytrých brýlí. Mnoho diskutované Google Glass budou totiž asi dočasně staženy z trhu, alespoň do té doby, než se celá technologie ještě zdokonalí.

Mezi další příklady tzv. wearables patří například speciální trička se senzory (př. TruPosture). Ty jejich majiteli ale i výrobcům mohou poskytnout spoustu informací, které pro svou činnost možná budou chtít využívat společnosti prodávající přípravky na zlepšení držení těla atp. Reálně se můžeme potkat i s chytrými botami, s prstenem, který mění barvu podle nálady jeho majitele a dalšími.

  1. Chytrá auta

Druhou tesla-interiorkategorií IoT jsou chytrá auta. Samořídicí auta  navrhuje Google, průkopníkem ve zlepšování samotného uživatelského prostředí napojeného na internet jsou automobily značky Tesla. Ty budou časem vhodné i jako nosič reklamy – kromě rychlosti a průměrné spotřeby si tak na palubní desce možná brzy budete moci prohlédnout inzerát na slevu v nejbližším obchodu nebo nabídku restaurací v okolí.

  1. Chytré domácnosti

Říkáte si, že u vás doma žádné chytré zařízení nenajdete? Možná ne dnes, ale už brzy se prakticky cokoli, co je zapojeno v elektřině, může stát součástí sítě IoT. Chytré domácnosti získají pravděpodobně na významu v momentě, když začneme více řešit úsporu energií (zde najdou uplatnění třeba senzory na oknech atp).

Chytré mohou být i zabezpečovací systémy nebo pomocníci v domácnosti. V České republice v nedávné době vznikl prototyp zabezpečovacího systému s názvem Angee, v USA už se zase delší dobu prodává Amazon Echo, který kromě hlasového zprostředkování informací z internetu umožňuje i nákup na Amazon.com.

  1. IoT ve vaší kapse

Aniž bychom si to uvědomovali, nosíme nějakou tu „internetovou věc“ u sebe každý den a téměř každý. Že ne? Copak vy u sebe nemáte právě teď v bezprostřední blízkosti vlastní mobil? Telefony se pro nás v poslední době staly mnohem důležitějšími než počítače. A z hlediska IoT jsou důležité proto, že do nich dennodenně ukládáme informace o sobě (a to dobrovolně a mnohdy nevědomě). Prakticky cokoli, co za sebou nechává nějakou digitální stopu, je v dnešní době možné sledovat. A právě údaje a data ze všech výše zmíněných chytrých zařízeních budou v blízké době velmi užitečná pro firmy, jejich marketing a tvorbu komunikace.

Význam pro marketéry

IoT najde využití při tvorbě nových výrobků nebo i zboží běžné spotřeby. Představte si pračku se speciálním tlačítkem, které bude propojené s předem zvoleným e-shopem. Pouhým stisknutím tlačítka si objednáte svůj oblíbený prací prášek, a to zrovna v momentě, kdy vy chcete. A když už jsme u těch praček – některé z nich už mají svou vlastní mobilní aplikaci, takže je může jejich majitel spustit či naprogramovat třeba z práce nebo z cesty z dovolené.

samsung-dryer-app

Druhou skupinu využití IoT v marketingu tvoří produkty nebo zboží, které jsou propojené s mobilní aplikací a umožňují nám sledovat náš život – jde o již výše zmíněné wearables, ale třeba i o sportovní vybavení, které díky senzorům a aplikaci umožňuje pozorovat naše sportovní výkony (rychlost odehrání tenisového míčku aj.).

Že je to vše otázka budoucnosti? Opak je pravdou. Například společnost Nike si ze svých aplikací a fit trackerů vytáhla zajímavá data, která využila v komunikaci se svými zákazníky přímo v obchodech na CLV nosičích. Zatím není jasné, jakou měla tato komunikace vliv na prodeje, minimálně však pozitivně zapůsobila na zlepšení vnímání značky mezi jejími zákazníky.

IoT je určitě významnou složkou marketingu zítřka, ne-li už dneška. Proto i my v pražském Wundermanu netrpělivě čekáme, že nám každým dnem do rukou dorazí tzv. Innovation Kit (soustava zařízení a senzorů), vyvinutý v naší sesterské agentuře The Store ze sítě WPP. Díky němu budeme moci brzo i s našimi klienty vyzkoušet, kam lze společný byznys s pomocí IoT posunout.

 

Kategorie: Data, Interactive, Trendy