O youtuberingu s Vláďou Rejlkem

Jak vznikl a do čeho se vyvíjí youtubering? A dává spolupráce s youtubery vůbec smysl? Vláďa Rejlek vysvětluje aktuální trendy v marketingu na Youtube.

Youtubering vznikl hlavně díky technologickému vývoji a dělení zisku z reklamy s tvůrci video obsahu na Youtube. „Tím, že se zobrazuje banner inzerenta u vašeho videa, tak dostanete nějaké peníze,“ říká Vláďa Rejlek. „Díky tomu se našlo spousta lidí, nejen profesionálů, kteří začali tvořit cíleně pro Youtube obsah, který tvoří lidi natáčející klidně na mobil. Uploadují svoje videa s nějakým cílem, obvykle získat nějaké publikum a prodávat reklamu. Takto vznikl youtubering, který nemá nějakou přesnou definici.“

Produkční kvalita videí na Youtube pochopitelně není nijak vysoká. Je to dáno hlavně tím, že aktivní je mnoho lidí s různým technologickým zázemím. Navíc věkově se jedná hlavně o mladé lidi, teeenagery. „Co vidím jako velký trend mezi youtubery, kterých jsou desítky, stovky, tisíce, tak například v Americe, kde je to celé dál, se už youtubeři stávají profíky,“ doplňuje Vláďa. „Když se například podíváte na PewDiePie, což je švédský youtuber, který vyrostl hlavně na recenzích her, se už svou produkcí vyrovná televizním show. Je srovnatelný s libovolným TV programem. A u nás se to tímto směrem také posouvá. Například Jirka Král má už velmi kvalitní videa.“

Youtubering – jen buzzword?

Za posledních pár měsíců se youtubering stal v českém marketingu buzzwordem, protože marketéři různých značek si uvědomili, že youtubeři mohou být zajímavým partnerem pro oslovování dalších skupin. Ale s ohledem na to, že je youtubering v ČR relativně novým fenoménem, obě strany se tuto spolupráci vyloženě učí. „Hlavní potíž je v tom, že youtubeři jsou skutečně velmi mladí, takže jejich představa, jak funguje byznys je často zkreslená, chybí jim často zkušenosti. Nemají ani režim, na který jsou marketingové agentury zvyklé. Youtubeři nemají pravidelný režim, že by ráno vstali a šli do práce, nechápou, že existuje produktový plán a tak mají agentury často problém youtubery zapojit do toho marketingového konceptu,“ vysvětluje Vláďa. „Znamená to, že spolupráce s youtubery je riskantní. Marketéři se musí smířit, že u youtubera nemají prakticky kontrolu nad obsahem, nebo je tato kontrola jen minimální. Řešením jsou agentury, které youtubery zastupují. Tyto agentury jsou schopné nejen posoudit záměry marketéra, ale také možnosti youtubera a dohlédnout na plnění dohod.“

Zajímavé kampaně

Většina zajímavých kampaní byla zaměřená na mladé lidi. Například Nadace O2 dělalo s youtubery kampaň v rámci svého programu SmartUp, ve kterém nabádá mladé lidi do 26 let, aby se nebáli přihlásit svůj nápad s cílem zlepšit něco v jejich okolí. V rámci komunikace použili youtubery Stejka a Shopaholic Nicole. Kampaň s youtubery běžela současně i na Facebooku a dosáhla přes 400 tisíc zhlédnutí.

Adidas v jiné kampani použil Daru Rolins. „I když toto je spíš otázka, zda Dara Rolins je víc youtuber, nebo celebrita. Ale z hlediska toho, že natáčela amatérská videa na mobil a publikovala to na Youtube, tak dejme tomu,“ říká Vláďa Rejlek.

Nebo povedená kampaň byla propagace Mattoni s Jirkou Králem. Toho Mattoni vzali do zákulisí Českého slavíka, on z backstage natáčel videa a byla to přiznaná spolupráce. V tomto případě ale skvěle fungovala a nikomu nevadilo, že jde o zaplacenou spolupráci.

Běžně s youtubery spolupracuje L´Oreal. Spolupracuje například s Shopaholic Nicole nebo Petrou Lovelyhair. Takto například spolupracovali na kampani Zachraň moje vlasy.

Zásadní otázkou je, kde končí youtubering a začínají how-to videa. „Youtube se snaží podporovat lidi v tom, aby tvořili videa jako návody. Například jak odšpuntovat víno, když nemáš vývrtku. Tato videa nemusí mít vysokou produkční hodnotu, ale kdo přijde na Youtube a hledá, jak něco udělat, aby nemusel číst návod, tak by to měl najít,“ vysvětluje Vláďa. „Spousta youtuberů tvoří i tento obsah a v tomto případě nemusí být cílovka nijak mladá. Youtube má sledovanost nějakých 5,5 milionu lidí. To není jen mládež. Ale je pravda, že dosud realizované kampaně byly cílené primárně na mladé.“

Překážky využívání Youtube

Marketéři si musí uvědomit, že youtubering nemohou brát smrtelně vážně. Je to dáno charakterem produkovaného obsahu, který je především zábavný, někdy až přihlouple. První překážkou pro masové využití Youtube proto představuje hlavně fakt, že youtuber můj produkt vždycky poněkud shodí, nebo si z něj nějak udělá srandu. Druhá překážka zase vyplývá z věku odběratelů youtuberů. Pokud mám produkt pro lidi ve věku 25+, Youtube pro mě asi spíš nebude. A třetí bariéru představuje minimum kontroly nad produkovaným obsahem. „Z toho důvodu youtuberingových kampaní nevidíme tolik, kolik by tady byl potenciál. Značky mají strach, že věc nemají pod kontrolou a dle mé zkušenosti, když se bavím s brand managerama, to nejsou lidi, kterým je 17 let, tak se jim většinou zježí vlasy hrůzou. A tento prvotní šok zatím překonal málokdo,“ doplňuje Vláďa Rejlek.

Dělat kampaň jen na Youtube ale nedává zatím moc smysl. V rámci integrované komunikační kampaně ovšem youtubeři představují zajímavou možnost ke komunikaci značky, či produktu. „Je to jako se vším. Kampaň jen na Youtube bude spíš výkřikem do tmy, jako udělat dva posty na Facebooku. Ale v rámci komunikačního plánu rozhodně má své místo u značek, u kterých to dává smysl,“ komentuje Vláďa. „Je zajímavé sledovat i to, že firmy mají tendenci youtubery najímat do svých týmů, kdy se stávají zaměstnancem té firmy. Je to podobný model, který fungoval kdysi i u blogerů.“

 

Kategorie: Agentura, O reklamě, Trendy, Zajímavé projekty