Komunikace v multikulturním prostředí snadno a rychle aneb profesní vzdělávání v praxi

Během svých pěti let ve Wundermanu, kdy jsem měl možnost pracovat s lidmi z mnoha kultur po celém světě, jsem si utvořil jakousi mentální mapu národů. S některými kolegy a klienty se pracuje zcela pohodově a vše je jasné na první dobrou, s jinými je potřeba zadat instrukce krok po kroku, precizně a co nejjednodušeji. Překonávání komunikačních a kulturních odlišností je běh na dlouhou trať, a proto jsem s radostí přijal nabídku účasti na dvoudenním semináři “Leading in a Global Environment” pořádaném v rámci vzdělávacího programu miniMBA naší mateřskou WPP.

Autor: Lukáš Krincvaj

Autor: Lukáš Krincvaj, client services manager, Wunderman Production

Seminář se konal v krásném francouzském hotelu asi hodinu od Paříže uprostřed přírodní rezervace a golfových hřišť. Podezřívám WPP, že takto odlehlé místo bylo vybráno záměrně, aby se účastníci kurzu nerozptylovali takovými drobnostmi jako kupříkladu návštěva Paříže. Počasí nám přálo a tak i přes únorový studený vítr bylo venku na sluníčku 10 stupňů a velice příjemně. Příjemným faktem bylo i to, že hotel vařil skutečně na úrovni a jako první střetnutí s lepší francouzskou kuchyní to nemohlo pro mě dopadnout lépe.

Školení se účastnili kolegové napříč společnostmi vlastněnými WPP: potkal jsem jak kolegy z Wundermanu, tak z Ogilvy, Kantaru, Maxusu, Mindshare, Possible a dalších. Většina kolegů byla v podobné pozici, jako já: account případně project manažeři a manažerky (muži jsme byli dva, takže ženy hrály tvrdou přesilovku) spolupracující s nadnárodními klienty a tudíž lidmi ze všech koutů Země (pokud by Země ovšem měla kouty).

minimba_hotel

Výhled z hotelového pokoje

Jádrem celého školení bylo několik principů, přičemž prvním z nich je pochopení vývojového modelu mezikulturní citlivosti (přechod od fáze Odmítání přes Obranu či Adoraci, Minimalizaci a Přijetí, až po Adaptaci). Jde o škálu individuálních postojů, které můžeme zaujmout k jiné kultuře, a které ovlivňují naše reakce a vnímání. Dalším principem je aplikace modelu EARN (Empathize, Acknowledge, Nurture a Reciprocate) na naše každodenní interakce a s tím spojené budování pozice důvěryhodného rádce v očích našich klientů.

Důležitým prvkem bylo pomyslné rozdělení kultur do Přímo a Nepřímo komunikujících – zatímco někde se při obchodním jednání přechází rovnou k věci, jinde je potřeba zeptat se, zda se pratetičce koleno už hojí a jak dopadlo školní představení dcery ředitele obchodního oddělení. Probíral se také rozdíl mezi překladem, lokalizací a transkreací a velice úspěšná (z pozice studentů) byla prezentace největších kulturních omylů a bot, kterých se dopustily velké, světoznámé značky (Pepsi kupříkladu v Číně díky špatnému překladu „Come alive“ propagovala zmrtvýchvstání čínských předků).

minimba_sezeni

Momentka ze školení

Během prvního dne jsme se v několika týmech také věnovali počítačové simulaci. Šlo v podstatě o konverzační hru, kde správně zvolenými otázkami a odpověďmi vedete obchodní jednání mezi agenturou a klienty, přičemž je nutné správně identifikovat a reagovat na různé druhy komunikace. Jedině aplikováním modelu EARN šlo dosáhnout úspěšného cíle (distribuce vody vytěžené na Marsu pod značkami A a B na Zemi a Měsíc), pokud jste nedávali pozor, hra mohla skončit neúspěchem a potenciální ztrátou klienta.

Druhý den byl praktičtěji zaměřen a opět v týmech jsme trénovali různé druhy komunikace a snažili jsme se dosáhnout cílů (které byly pro každý tým jiné a tajné) a při tom vytvářeli u klienta (druhého týmu) pocit důvěry.

Kategorie: Agentura, Wunderlidi