Jak odstartovat dráhu dobrého copíka? Hlavně se ptej, pitomé otázky neexistují!

Jak odstartovat dráhu dobrého copíka? Hlavně se ptej, pitomé otázky neexistují!

Sára Svobodová pracuje u nás ve Wundermanu jako copywriter, píše texty pro různé reklamní kampaně a účastní se i soutěží pro kreativce.  V minulosti absolvovala workshopy o tom, jak vytvářet komiksy. Nyní na našich chodbách vystavuje své obrazy inspirované kapelou Psí vojáci, se kterými slavila úspěch i v Knihovně Václava Havla.

Foto: Josef Jelínek/Wunderman. Sára Svobodová vystavuje ve Wundermanu

Sáro, pracuješ jako copík v největší marketingové agentuře v Česku. Co bys doporučila lidem, kteří se chtějí vydat cestou kopíka?
Žádný učený z nebe nespadl, takže ať se nebojí ptát na všechno, co je zajímá a čemu nerozumí. Ze začátku své copy kariéry jsem měla s pokládáním otázek trochu potíže. Bála jsem se, že se zeptám na nějakou hloupost a lidi si budou myslet, že jsem úplně mimo.

Časem jsem ale zjistila, že mi nikdo hlavu neutrhne a že mi naopak rádi pomůžou. Sebedůvěru mi taky dodal Radkin Honzák, významný český psychiatr, který v jedné ze svých publikací píše: „Pamatujte, že nejsou pitomé otázky, jsou pouze pitomé odpovědi.“ Takže se ptejte a pište tak, aby se to líbilo i vám.

Textařina může být někdy opravdová fuška. Co tě na ní nejvíc baví?
Na textařině mám ráda hru s naším krásným jazykem.  Díky tomu, že s ním pracuji tak intenzivně, poznávám jeho rozmanitost a hloubku, kterou skýtá. Zároveň mě baví nahlížet pod povrch reklamního světa a učit se, jak se v něm orientovat.

Foto: Archiv Sáry Svobodové. Vše to začalo komiksem.

Letos ses za Wunderman zúčastnila i českého kola mezinárodní soutěže Young Lions.
Ano, je to skvělé klání kreativců do 30 let, z Wundermanu nás tam bylo několik. Byla jsem v kategorii Print se skvělou arťačkou Zuzkou Wichovou, padly jsme si do noty a dost jsme se při práci bavily.  Připravovaly jsme kreativní návrh pro organizaci CARE, která se zaměřuje na pomoc proti chudobě. Sice jsme se neumístily, ale i tak si myslím, že jsme odvedly dobrou práci. Radost jsem měla taky z čestného uznání, které získaly moje dvě milé kolegyně v kategorii Digital.

Naši šéfové kreativy Filip Humpl a Richard Stiebitz se pořád snaží, abychom neusnuli na vavřínech, starají se o to, aby naše práce kreativců byla vidět i v soutěžích. Je to pár dní, co Wunderman získal 3 prestižní ceny v  kreativní soutěži ADC Creative Awards (Louskáček) –stříbro v kategorii Direct marketing/mailings s projektem Peněženka pro Komerční banku, se stejným projektem získal i bronz v kategorii Innovation. S projektem Paul Mitchell Ex no more získal bronz v kategorii Direct marketing/Digital. Opravdu tu pracují moc šikovní a schopní lidé.

Ty se kromě textařiny věnuješ i malování . Nyní vystavuješ u nás v agentuře. O čem je tvoje výstava a jak to všechno vlastně vzniklo?
Výstava nese název Psí vojáci: Hudba na plátně. Je to série dohromady osmi ilustrací k písním Psích vojáků a Filipa Topola. Ve Wundermanu můžete vidět pouze sedm. Před dvěma lety na mém prvním kurzu komiksu nám naše lektorka a velmi talentovaná kreslířka Satine Zillah dala za úkol vymyslet nebo najít příběh, který bychom chtěli rozkreslit do komiksu.

Foto: Josef Jelínek/Wunderman. Výstava je inspirovaná texty legendární undergroundové kapely Psí vojáci.

Rozhodla jsem se vzít text Filipa Topola, Dívka Odjezdu, a převyprávět ho v obrazech. Po dokončení prvního, který měl původně fungovat jako titulní strana komiksu, jsem vytvořila další – Marilyn Monroe. A tak to začalo. Komiks šel stranou a já zůstala u malování ilustrací k jednotlivým písním.

Takže Psí vojáci a Filip Topol jsou tvoje srdcová záležitost….
Ano, je to tak. Hudba i texty mají úžasnou hloubku a smysl. Filipův cit pro jazyk je přímo pohlcující, básnický, lyricko-epický, krásný. I ta hudba je taková, to se nedá srovnávat. Jde to ruku v ruce. Když ty písně poslouchám, tvoří se mi v mysli obrazy. U některých písní víc a u jiných vůbec. U těch zkrátka stačí, že jsou písněmi.

Jak ses dozvěděla o wundermanním projektu YouTime a v čem Ti pomohl zrealizovat výstavu?
O projektu YouTime, jsem se dozvěděla od Ivety Matuškové z našeho HR. Celé to vzniklo úplnou náhodou. Potkaly jsme s Ivetou někdy před Vánoci na chodbě a z klábosení o tom, co je nového, se dozvěděla, že jsem v listopadu vystavovala v Knihovně Václava Havla. Byla to velká akce.

Foto: Marieta Poliaková. Výstava byla dříve k vidění i v Knihovně Václava Havla

Pořádaly jsme ji s kamarádkou Annou Řehákovu v rámci její absolventské práce na Vyšší odborné škole publicistiky. Zahajovacího večeru se zúčastnil i Filipův bratr Jáchym Topol, který dělá v Knihovně Václava Havla programového ředitele, členové Psích vojáků Jan Hazuka a David Skála a mimo jiné i jejich manažer Romek Hanzlík. Filip se výstavy bohužel nedožil. Výstava proto byla i takovou vzpomínkovou akcí a sešlo se tam doopravdy hodně lidí.

Iveta z mého vyprávění vypadala nadšeně a nabídla mi možnost vystavovat na wundermanních chodbách.  Youtime ukazuje, čím se zabýváme i mimo práci. Je skvělé, když se o kolegovi, kterého potkáváte na chodbě, dozvíte, že například běhá maraton nebo jezdí kolem světa a fotí krásy přírody.

Foto: Daniel Svoboda. Sára Svobodová, Jáchym Topol a její kamarádka Anna Řeháková

Pomáhá Ti třeba Tvoje “výtvarnická duše” při práci pro klienty?
Když tvoříme třeba kreativní koncept, mám přirozeně představu i o tom, jak by mělo provedení vypadat, nicméně se v rámci práce výtvarně držím spíš v pozadí. Pokud mi samozřejmě nedáte prostor na zdech, to už je něco jiného. (směje se)

Máš nějaké inspirativní stránky, které tě motivují a jsou pro tebe inspirující?
Za velmi inspirativní stránku považuju renenekuda.cz. Je to web pro podporu kreativního psaní. Jsou tam zajímavá cvičení, články a René Nekuda tam i nabízí kurzy tvůrčího psaní. Už jsem na jednom byla a určitě to nebyl můj poslední. Minulý rok také vydal velmi pěknou knihu s názvem Kreativní zápisník. Najdete tam všemožné úkoly, které rozvíjejí kreativitu. Je to velmi chytře a poutavě zpracované.

Foto: Lukáš Panoch. Ráda se učím novým věcem, říká Sára.

Jaké kreativní kampaně Tě v poslední době zaujaly a čím?
Co mi utkvělo v paměti? Například televizní reklama na kapsle pro lepší usínání – GS Dormian Rapid. Pokaždé mě ta banda pařících oveček rozesměje. Navíc mě na tom fascinuje, že se to tvůrcům povedlo odehrát jen v několika málo vteřinách. Možná i proto je to tak neskutečně komické.

Dál se mi hodně líbí kampaň pro neziskovku Lékaři bez hranic „Playlist of life“, která vznikla loni v Young & Rubicam. Celý nápad, provázat klíčové sdělní s hudbou a tím přimět lidi naslouchat důležitým událostem ve světě, mi přijde skvělý. Tohle se kolegům, kteří sídlí ve stejné budově jako my, doopravdy povedlo.

Co máš na Wundermanu ráda?
Mám šanci se tu učit novým věcem. Co se mi ale doopravdy na Wundermanu líbí je, že má takového přátelského ducha. Vážně. S lidmi, se kterými se tu potkávám, se cítím dobře. A nejlepší jsou samozřejmě ti ze Severní Krea – našeho kreativního týmu. O tom není pochyb… (smích).

Sára Svobodová

  • pracuje ve Wundermanu jako copywriter.
  • přišla k nám z JWT/Youngu.
  • studovala literární gymnasium Josefa Škvoreckého.
  • má ráda hudbu a zvířata, baví ji studium závislostí, ve volném čase se věnuje malování a pěstování květin. Doma chová želvu zelenavou a strašilku ďábelskou.

Kategorie: Agentura, blog, Data