Videa a animace budoucnosti? Ovládnou vše data a automatizace?

Videa a animace budoucnosti? Ovládnou vše data a automatizace?

Ve Wundermanu Ondřej Poštulka pracuje jako motion designer, dělá pro naše klienty skvělá videa a animace. Jaký bude trend v oblasti videí? Kam to bude vše směřovat? Kromě lásky k animaci má Ondřej i další lásku – hry.

Pro své kolegy pořádá WunderGames, tedy akcičku, kdy si kolegové mohou přijít zahrát deskové hry, víc tak vystoupit z digitálního světa, více se poznat a užít si zábavu.

Ve Wundermanu pracuješ jako motion designer, co všechno obnáší tvoje práce?
Mám podobnou práci jako klasický 2D grafik, až na to, že výstup mé práce se „hýbe“. Tvoříme tady v našem video týmu hlavně animace, úpravy videí, adaptace atd. S oblibou říkám, že naše práce je oproti standardním grafikům 25krát náročnější (protože 25 snímků za sekundu tvoří video, ha ha). Což je samozřejmě hodně zjednodušené, a asi mi za to kolegové vytahají uši, až mě potkají.

Jak ses vůbec dostal ke grafice a tvorbě videí?
To vím úplně přesně. Stalo se to někdy v roce 2006 na akci s názvem Noc plná trailerů. Jak název vypovídá, šlo hlavně o krátké předfilmy, na které tak rádi chodíme do kina (s tím, že hlavní film je nám někdy docela putna).

No a tam jsem si u slavného traileru na film 300 („This is Sparta“) uvědomil dvě věci… Že je celkem cool být sparťanem, ale hlavně, že bych někdy něco podobného chtěl dělat. Video a motion grafika se do mě zakously a už mě to nepustilo.

Máš nějakou vychytávku, která ti usnadňuje práci grafika? Nějaké stránky, kde se inspiruješ a získáváš novinky?
Komunita grafiků na světě je obrovská a stále mě překvapuje, kolik věcí poskytují lidé zadarmo a volně ke komerčnímu použití. Jde o způsob, jak svoji kreativitu sdílet se světem a mně se tenhle trend nesmírně zamlouvá. Když pomineme zdroj všeho vědění youtube, tak u počátku mé kariéry stály stránky www.videocopilot.net. Andy je borec a pro komunitu toho udělal hrozně moc. Proto všem, kdo přemýšlí o motion designu jako o disciplíně, doporučuji právě tyto stránky.

Kam bude trend v oblasti grafiky, tvorby videí směřovat?
Náročná otázka a já jí odpovím trochu po svém. Trendy tvoří lidé svými vizemi, možná trochu i sny. Moje osobní vize je určité propojení grafiky s daty a programováním. Do určité míry to vidíme již dnes (např. během voleb, nebo v jakémkoli zpravodajství).

Nenechejte si ujít další zajímavé články

Onen technický přístup je nutno přivést víc i do agenturní práce. Ve zkratce jde hlavně o tvorbu šablon (pomocí scriptování), práci s daty (výstupy z databází atd.) a následnou automatizaci. Mým cílem je vytvořit video obsah, ve kterém by byly určité elementy (animace, obrázky, barvy, fonty) proměnlivé a závislé na vstupních datech. Něco podobného jako např. u bannerů. Já bych to rád přenesl na možnosti videí, a hlavně programu rodiny Adobe (především Adobe After Effect). Věřím, že stále víc klientů bude mít odvahu zkoušet něco nového a netradičního.

Grafika a tvorba videí je i taková hra. Znamená to, že jsi taková hračička? Rád hraješ hry.
Dá se to tak říct, ale spíš bych řekl, že než hračička jsem fantasta. Rád fantastiku čtu a od toho je jen kousek k tomu prožívat epická dobrodružství v pohodlí domova. Trochu to souvisí i s kreativitou. Hry jsou něco jako relax, ale zároveň i stimulant. Když někdo pracuje hlavou, nedokáže ji vypnout ani ve volném čase.

Dokonce mým snem je jednou nějakou hru sám navrhnout, jen tak pro sebe, pro pár přátel. A pak s ní hodlám dobýt celý svět. Ale všeho do času, nejdřív toho musím sám hodně nahrát!

Dokonce si skládáš i figurky. Prozraď o tom něco víc.
K deskovkám jsem se dostal trochu oklikou. Prsty v tom má můj kamarád a spolužák ze střední (jemu vděčím za mnohé – první hospoda, vášeň pro hry a průvan ve financích).

Před lety mě navezl do věci, které se říká wargaming. Zjednodušeně jde o kombinaci modelaření a hraní rozsáhlých bitev. Modely pro hru si sami lepíme i barvíme. A nakonec při přesunech z kredence na bojiště i ničíme (není smutnější pohled než na kovovou figurku, která vám spadla ze stolu na zem).

O wargamingu by se toho dalo napsat opravdu hodně. U nás i ve světě se tomu věnuje řekněme poměrně stabilní sekta hráčů (nejznámější pražská herna se jmenuje Ogří doupě). Vyznačují se světloplachostí, propracovanými znalostmi statistiky a pravděpodobností (kdo hodil na šesti kostkách šest jedniček, ví, o čem mluvím), ale hlavně obrovským odhodláním a pílí. V tomto hobby vznikají opravdu neuvěřitelné věci, za cenu mnoha a mnoha hodin práce.

A to byl ten kámen úrazu, který mě nakonec přivedl k deskovkám. Nějakou dobu u mě wargaming stagnoval, a já nenašel sílu a čas pokračovat. Tak jsem se zaměřil na více „instantní“ zábavu a objevil svět moderních deskových her. Postupně jsem do něho vtáhnul všechny své přátele a také svoji snoubenku (které tímto děkuji za trpělivost).

Takže hraní her, je teď tvoje zábava. Navíc nyní plánuješ WunderGame, tedy setkání ve Wundermanu, kdy se zaměstnanci mohou během podvečera přijít odreagovat a zahrát si deskové hry. Kdo přišel s nápadem u nás takovou akci udělat?
S nápadem jsem přišel já sám. Ale osmělil jsem se až potom, co jsem všude otravoval s tím, že bych si zahrál nějakou tu deskovku i v práci. Zjistil jsem, že podobné akce se tu dříve konaly. A protože se dlouho nikdo k ničemu neměl, tak jsem se rozhodl z fáze „otravuju kolegy“ přejít na fázi „něco sám zorganizuju“.

A teď trochu vážněji. Deskové hry mi přijdou jako perfektní možnost, jak se poznat s novými kolegy (z jiných týmů i oddělení) a s těmi, co už znám, trochu posílit sociální vazby. Utužovat týmového ducha jde občas i jinak než v hospodě.

Kdybys chtěl kolegy pozvat, na co se mohou těšit? Co se bude hrát a jak se můžou přihlásit?
Akce se bude konat 18. července od 17:30 na Střeše. Účel této první akce je tak trochu zmapovat zájem ze strany mých kolegů. Když chceš přijít, napiš mi email na ondrej.postulka@wunderman.com . Podle zájmu vezmu takové hry, aby se účastníci dobře bavili a něco nového se i naučili.

Kromě toho, plánuju přinést i pár větších her „na ukázku“, aby se jimi lidi mohli probrat, případně se mě zeptat, jak se hrají. Vše rád vysvětlím. A pokud akce bude mít úspěch a bude zájem, rád se ujmu i nějaké podobné akce na pravidelné bázi.

Jsi z generace, která sviští převážně počítačové hry. Tak proč zrovna deskovky?
Na to je jednoduchá odpověď. Byl už jsem unavený určitou anonymitou online hraní (světlou výjimkou byly LAN party – budiž jim křemíkové nebe lehké). Tak jsem se sám pro sebe rozhodl, že chci vidět lidi na živo.

Má to i svá úskalí, člověk se na živo musí mnohem víc krotit. A někdo, kdo špatně nese prohrávání jako já, musí na svoje chování dát extra pozor. Víc vám to dá, ale taky můžete snadno o kamarády přijít.

Ty s tím docela i žiješ, provozujete nějaké hrací kluby, akce, na které může přijít kdokoliv?
Já jsem ve světě deskovek ještě příliš malá ryba, je tu celá obrovská komunita lidí, co nejen hrají, ale i organizují hraní pro ostatní. Jednu akci jsem navštívil loni a letos se znovu chystám. Jmenuje se Žižcon a je to výborně organizačně zvládnutý víkend plný deskovek a hraní, kde vás dokonce hry naučí zkušení koučové. Takže případné zájemce bych odkázal na tento festival.

Ale další festivaly jsou prakticky v každém větším městě, stejně tak jako specializované herny. Za sebe můžu doporučit již zmiňované Ogří doupě (i když tam doporučuju jít s doprovodem nebo si vás místní osazenstvo dá k večeři), tak třeba bývalý Mephit (na Arbesově náměstí) dnes přejmenovaný na Tomovy Hry.

Deskové hry v poslední době zažívají obrovský boom a vidíme to všude. Dneska koupíte ty nejlepší kousky v češtině v každém větším obchodním domě.

Co přesně znamená moderní hry, prozraď o tom něco někomu, kdo by to chtěl zkusit?
Moderní desková hra je široký pojem. Většinou se pojí s určitou propracovaností hry, jak po grafické stránce, tak z hlediska pravidel. Hry jsou větší, výpravnější, slibují více zábavy pro ty, kdo se nebojí do nich ponořit.

Mezi určité otce zakladatele moderních her můžeme počítat dobře známe Osadníky z Katanu, Carcassone a celou řadu dalších nesmírně populárních her. Vývoj jde neustále kupředu a dnes je populární celá řada nových konceptů. Například kooperativní deskovky (hráči spolu spolupracují proti samotné hře) nebo ty, které se hrají s pomocnou aplikací na chytrých telefonech.

 

Dalším nesmírně zajímavým odvětvím jsou tzv. Legacy hry. Tyto hry v sobě uchovávají mechanizmy, kde výsledky jednoho hraní přenesou do hraní dalšího. Taková hra tak reaguje na schopnosti a výsledky hráčů. Jde o zcela komplexní zážitek, který téměř nutně vyžaduje zkušenou a ustálenou herní partu. Odměnou jsou pak zážitky, které by u deskových her nikdo nečekal. Například tyto hry často obsahují tzv. looty. To jsou krabičky, které smí hráč otevřít až po splnění některých úkolů. Jejich obsahem jsou nové herní prvky, postavy,figurky, nové části herního plánu atd.

Ve Wundermanu pracuješ rok, co máš tady rád?
Máme tu skvělé benefity. Možnost jít s kolegou na squash, nebo do posilovny v rámci multisport karty je úplná paráda. Také se mi líbí pracovní prostředí. Ten výhled na Vyšehrad a Vltavu stojí za to! Když jsem sem nastupoval, měl jsem nabídku ještě do jiné práce, ale Wunderman vyhrál na celé čáře a dodnes toho vůbec nelituji.

Ondřej Poštulka

  • Ve Wundermanu pracuje jako motion designer
  • Vystudoval  elektrotechnickou faktultu na ČVUT
  • Než přišel do Wundermanu, pracoval v České televizi, UPP, U&WE Advertising i Médea Group
  • Jeho velkou láskou jsou počítačové i deskové hry, pro wundermanní kolegy chystá interní akci WunderGames

 

 

 

 

Kategorie: Agentura, Betting new tips, blog, Design, Trendy, Wunderlidi, Zajímavé projekty