Propusťte kreativce! Konec reklamních agentur?

Propusťte kreativce! Konec reklamních agentur?

Již v roce 2013 spočítal Carl Frey z Oxfordské univerzity, že postupně díky strojům přijdeme až o polovinu současných pracovních míst, protože nás nahradí stroje. Umělá inteligence a automatizace už dorazila i do marketingu. Měly by se reklamní agentury připravit na velké propouštění?

Foto: Vladimír Rejlek, Digital Director agentury Wunderman

Reklama se opravdu dramaticky mění, a to hlavně díky dvěma věcem: datům a technologiím. V dnešní době o sobě jako zákazníci nebo dokonce jen jako potenciální zákazníci necháváme neuvěřitelné množství dat (viz kauzy jako Cambridge Analytica, GDPR apod.) a technologie už dospěly do okamžiku, kdy tato data umí, často i v reálném čase, zpracovávat.

Vedle krásného jímavého televizního spotu (za miliony korun) v přestávce fotbalu nebo večerního filmu na nás vyskakují produktové nabídky „na míru“ na internetu, když si chceme jen přečíst zprávy, nebo, když si čteme poštu od přátel.

Statistika nuda je, ale když jde o peníze, tak je neúprosná.

Víc digitálu. TV stagnuje

A je zřejmé, že digitální reklama, která nám prodává něco pro nás relevantního (například produkt, který jsme si již prohlíželi, doplněk k něčemu, co jsme již máme doma) prostě a jednoduše funguje lépe než plošné reklamní sdělení.  Resp. firmy nám díky takové reklamně prodají více za méně.

Čtěte také:
Vyrůstá nová generace. Je jiná a vy na to musíte reagovat

Dokládá to to neustálý meziroční růst investic zadavatelů do digitální reklamy (podle mediálních agentur stále o jednotky až desítky procent), zatímco televizní reklama stagnuje a ostatní klesá (rádio, print, venkovní reklama).

A pak také fakt, že v rámci digitální reklamy rapidně roste tzv. programatický nákup, kde se právě nejčastěji používá personalizovaná reklama (v roce 2017 to byla investice skoro 6 miliard korun podle sdružení SPIR).

Konec kreativních kampaní? Přijdou kreativci o práci?

Je tedy konec krásných kreativních kampaní? Už žádní falešní sobi nebo jinej gang? Potřebuje ještě reklamní průmysl kreativce?

Dobrá zpráva pro nás všechny, ať se pohybujete v reklamní byznysu nebo jste jen vystaveni našemu snažení, je, že v době marketingové automatizace nebo robotizace, chcete-li, stále platí, že seberelevantnější slevu pořád přebije dobrý nápad.

Příkladem budiž reklamní kampaň CK Fischer, jež zkoumala, zda má lepší výkon na míru ušitý seznam zájezdů se super cenou nebo na míru ušitý seznam receptů na jídlo do daných destinací.

Uf, recepty a chuť na jídlo pořád funguje lépe než „jen“ sleva spočítaná robotem a recepty prodávaly lépe než slevy (návratnost pro druhý koncept byla ještě o 30 % lepší).

Mix kreativního nápadu a automatizace se zdá být tím ideálním receptem současné reklamy a dokud se AI – umělá inteligence nenaučí i kreativně přemýšlet, nemusí reklamní agentury propouštět.

A pro nás ostatní skvělá zpráva, že se pořád necháme víc ovlivnit lidmi než stroji. Nebo to zas tak dobrá zpráva není? A jak dlouho to bude ještě trvat?

Autor článku: Vladimír Rejlek, Digital Director agentury Wunderman

Nemělo by vám uniknout:
Umělá inteligence v marketingu? Nebojte se toho může to skvěle zafungovat

Kategorie: Zde autor na kategorii zapomněl:-)