Kreativec? Grafik? Každý z nás musí být tak trochu exot, říká šéf kreativního týmu

Kreativec? Grafik? Každý z nás musí být tak trochu exot, říká šéf kreativního týmu

Nevedu kreativce, ale spíš je navádím, říká o své práci jeden ze šéfů kreativního týmu ve Wundermanu, Pavel Charouzd. Nedávno vyhrál interní wundermanní soutěž WunderPrize  aby toho nebylo málo, po práci se věnuje vytváření mobilních her. Navíc prozradil, kam budou směřovat trendy v oblasti grafiky.

Vedeš jeden z kreativních a grafických týmů. Co všechno tvoje práce obnáší?
Kreativní tým se vést nedá. Snažím se ho spíš navádět. Kreativa je nestandardní obor, a proto musí být každý z nás tak trošku exot. Můžeš se naučit pravidla, programy a trendy, ale pořád musíš zůstat malým klukem, který si chce hrát a zkoušet dokola, jestli ta plotna fakt pálí. A jsem rád, když to zkouší i ostatní.

Jak dlouho pracuješ ve Wundermanu?
Ve Wundermanu už jsem strašně dlouho. Podle kalendáře je to teprve druhý rok, ale díky lidem se tu cítím jako doma.

Co všechno pro klienty děláte? Kreativní online i offline kampaně?
V dnešní době je těžké oddělit online od offline, jedno bez druhého nefunguje. Online svět nabízí mnohem víc prostoru pro kreativu a má obrovskou výhodu, že okamžitě vidíš, jak funguje. Cože, ono to nefunguje? Nevadí, dem to trochu doladit. Mezi klienty, na kterých pracujeme, je například Ford, Globus nebo Dr. Max.

Kromě toho vymýšlíš kreativu v rámci interní komunikace Wundermanu. Tvůj tým vytváří plakáty, které pak ostatní wunderkolegové vidí ve společných prostorách firmy.
Plakáty pro interní komunikaci Wundermanu – to je pro nás speciální disciplína. Standardní zadání, které si žádají nestandardní kreativu. Je to potrava pro kreativce – zkoušíme, kam až se dá zajít. A šít reklamu na míru svým kolegům, kteří ji budou číst třeba na záchodě nebo v kuchyňkách… takový konzumenty jinde prostě nemáš. 🙂

Nedávno jsi vyhrál interní soutěž WunderPrize, můžeš tuto soutěž blíže popsat?
Za výhru může i Milan Golian. Wunderprize je jedna s nejprestižnějších soutěží v agentuře! V podstatě se jedná o klasický bríf, s tím rozdílem, že tady jsou to většinou neziskoví klienti se sociálním zaměřením a mantinely jsou velmi široké.

Je to příležitost, jak utéct od běžných projektů a udělat si to naprosto po svém. Když k tomu máte i parťáka, co má na to otevřenou mysl a chuť, je to zpestření běžných projektů. Na rozdíl od jiných soutěží, tahle má smysl v reálné potřebě. Takže jestli to vyjde, čeká nás za odměnu kupa pěkné práce. A to nemluvím o té slávě ve wundermanním interním newsletteru 😊 Jsem rád, že naši šéfové Richard Stiebitz a Filip Humpl takové interní soutěže pro wundermanní kreativce pořádají.

Jak ses ke grafice vůbec dostal? Jaká byla tvoje cesta k vedení grafického týmu?
Já se asi ke grafice nedostal. To spíš ona se dostala ke mně. Nejprve koníček, pak škola a tak dál… Kdysi nebyla grafika to, co dnes. Stačilo mít trochu vztah k malování. Byla nová překotná doba, kdy se objevovaly nové a nové možnosti tvorby, a hlavně jejich sdílení. Papír a tužka byla sice praktická věc, ale to, co začali umožňovat počítačové softwary, tablety a skenery byla prostě pecka! Najednou to vypadalo, že můžete vše, co vás napadne. A to mě pohltilo…

Co by měl člověk, který se chce stát grafikem, absolvovat? Jakou cestou jít? Co by se měl naučit?
Těžko říct. Přiznám, že kdybych se dneska chtěl vrhnout do kreativního světa, nevěděl bych, kde začít. Myslím, že nejdůležitější je tvůrčí myšlení. Ale na to nepotřebujete znát programy, ani umět malovat. Spíš je to o tom, posunout každou myšlenku dál. Klidně až do absurdna. Pak už se vždycky najde nějaká cesta, jak ji zrealizovat. Dnes je mnoho škol a workshopů, kde vás k tomu vedou. To je obrovská výhoda.

Kam podle tebe bude směřovat grafika? Jaké budou trendy?
Trendy jsou dost proměnlivé. Ale směr je jasný. Upřímnost. Dnes už nikdo nežasne nad dokonalými airbrushemi, ideálními postavami a efektními symboly. Surový a uvěřitelný motiv, to je to, co vzbuzuje emoce.

Co podle tebe nejvíce zabíjí kreativitu?
Strach 🙂

Jenže ty kromě grafiky máš takovou zajímavou aktivitu, mimo práci programuješ počítačové hry. Pověz o tom víc.
Jak sem psal výš, je to jen další prostředek, jak realizovat a šířit nápady. Lidé jsou hraví a prostředky už dnes nejsou překážkou. Vyvíjet hry je dneska přeci in :). Je to pro mě forma relaxace. Programování není o přesvědčování na úrovni pocitů a rácia, ale o logice. Počítač prostě neukecáš! Navíc je to skvělá příležitost, jak se spojit s dalšími nadšenci napříč různými obory. To máte: programátory, grafiky, hudebníky, textaře, pařany, kritiky…

A jsem rád, že do zapojení mají odvahu i mí kolegové – například moc šikovný copywriter Honza Kukrál tomu dává šťávu nejen po textařské stránce. Do vývoje zapojuju také své děti. To jsou nejlepší testeři a přispívají s tipy na originálním vylepšením. Věřím, že je to víc vede k tomu, že věci je zábavné i vytvářet, nejen konzumovat. Takže pokud by se rád někdo z wunderkolegů rád podílel na vývoji her, budu rád, když mi napíše.

Kde vůbec vznikl nápad vytvářet počítačové a pak mobilní hry? Jak dlouho to celé trvalo?
Kdysi jsem začínal s Qbasicem. To bylo to jediné, co jsem měl v počítači. Programovali jsem si hry a hecovali se s kamarády. To byl dobrý základ. Později jsem začal programování používat i k práci. Animace, flashové minihry a aplikace či weby. Samozřejmě, dnes je to obor, kterému se musíte věnovat naplno, a ještě se velmi úzce specializovat, abyste v něm byli k něčemu užiteční. A tak je programování už jen mým koníčkem. Věnuju se převážně mobilním hrám.

Nenechejte si ujít:
Nový školní rok? Víc si hlídejte děti, nebezpečí na číhá i na Facebooku

Takže máte nějakou novou hru?
Z těch nejnovějších se můžeme pochlubit Aqua Pongem. Jednoduchá hra, která má originální ovládání pomocí naklápění telefonu, kdy využíváte vodní hladinu, jako odrazovou plochu. Můžete se na kouknout zde 

Právě jsme dokončili Orbitronu. Klasickou vesmírnou arkádovku, kde jsme se mimo jiné hodně vyřádily na originální hudbě, od skvělého muzikanta Aleše Hávy. Tu najdete na tomto odkazu.

A protože mě baví nové technologie, experimentuju s virtuálním realitou. Takže další na řadě bude něco, co tě skrze VR brýle přenese do jiného světa.

Co máš na Wundermanu rád? Přece jen je to veliká firma, která má přes 500 zaměstnanců. Hodně se dbá na výsledky, čísla a data. Jak do toho všeho zapadá kreativa?
Do Wundermanu jsem šel právě kvůli pestrosti. Nechci tady propagovat procesní metodiku Collision 2.0, ale právě wundermanní multidisciplína napříč různými obory je tady velmi zajímavá. Málo kdy se stane, že by byl den jen rutinní. A síla kreativy je právě díky těm číslům a datům. A naopak.

Pavel Charouzd:

  • Ve Wundermanu na pozici kreativního šéfa pracuje téměř dva roky
  • Vystudoval SPŠ grafickou Hellichova, obor polygrafie
  • V minulosti pracoval pro klienty jako Mercedes-Benz, Harley Davidson, VMVČ (Vína z Moravy, Vína z Čech), Hartmann-Rico, Walmark, Pfizer, Milko, Preciosa, Korunní, Neudorff a další.
  • Je ženatý a má dvě děti, šestiletou Idu a jedenáctiletého Richarda
  • A při otázce: Jaké máš, Pavle, koníčky? Odpověď zněla: žádné. Počkat – to se nenosí – takže prý rád řeším důležité životní otázky (vesmír, jadernou fúzi, princip prvočísel). Rád jezdím pravidelně jednou za 17 a půl dne na kole a denně trávím 2 hodiny s knížkou. 🙂 Tak přesně takový Pavel je.
Nepřehlédněte:
Ve Wundermanu hledáme šikovného junior grafika. Chceš vědět víc? Podívej se na volnou pozici
A taky hledáme senior grafika a art directora.

Kategorie: Agentura, Data, Design, expert, Wunderlidi, Zde autor na kategorii zapomněl:-)