Nakupování budoucnosti? Obchodníci budou vědět, co vám chybí ve spíží

Nakupování budoucnosti? Obchodníci budou vědět, co vám chybí ve spíží

Kde je máslo? Jdi rovně, zaboč vpravo a třetí regál dole … A co takhle ještě tvůj oblíbený jogurt? A prací prášek?

Před nedávnem na Aktuálně.cz vyšel článek o tom, že společnost Ahold Delhaize, provozující v Česku síť prodejen Albert, testuje v Nizozemsku novinku s názvem Find my product / Najdi svůj výrobek.

Novinka ukazuje zákazníkům nejrychlejší cestu k vybranému produktu. „Nikoho nebaví hledat položky z nákupního seznamu. Díky aplikaci se hledání stává minulostí. Stačí v ní zadat název a na displeji smartphonu se objeví nejkratší cesta k hledanému cíli. Pak už jde pouze sledovat šipku v digitální mapě, stejně jako při jízdě autem,“ popisuje novinku v článku pro Aktuálně.cz Steven de Kroes z oddělení vývoje obchodů Albert Heijn.

Dobrá, v budoucnu se tak nakupování může změnit v orientační běh po obchodním době za nejkratší čas. Z mého pohledu je to určitě zajímavý prvek v mobilní aplikaci retailera, a je to další důvod pro zákazníka proč mobilní aplikaci používat.

Je tu jedno „ale“…

V dnešní době s dnešními marketingově – technologickými možnostmi mi to přijde tak trochu na „půl cesty“.

Proč si vůbec psát, třeba i do mobilní aplikace, svůj nákupní seznam, když ho může za vás vytvořit retailer? Pokud náš retailer se zákaznickým daty pracuje systematicky, přece ví velmi dobře, jaké zboží u něj nakupujeme a s jakou frekvencí.

Velmi dobře s tím často v rámci marketingu pracují už i eshopy – mnohé z nich už automatizované. A pokud máte psa a pravidelně nakupujete psí žrádlo, víte, o čem mluvím. Podle velikosti psa odhadnou, kdy vám tak asi psí žrádlo dojde…a už na vás míří personalizovaná nabídka. „Nedochází vašemu miláčkovi žrádlo?“ Je na čase objednat, nezapomeňte na něj, ať chudák nemá hlad.“ apod. Pokud nejste bezcita, vyhladovět psa asi nenecháte…

Ale zpátky do kamenného obchodu. Pokud retailer pracuje s daty zákazníků komplexně a systematicky, hraje to do karet nejen jemu, ale prospěch z toho mohou mít i samotní zákazníci.

Něco vám dochází ve spíži?

Pokud o nás retailer ví (třeba díky věrnostnímu programu) některé další informace, např. o velikosti a zvycích naší rodiny nebo naše předešlé nákupní chování, může vám snadno doporučit koupi výrobků, které vám pravděpodobně docházejí. A nejen to, dokáže nabídnout i produkty, které rádi a často nakupujete.

Následně vám komunikačním kanálem, který na vás nejlépe funguje (např. emailing), pošle speciální nabídku přímo pro vás.

A nejen to, ještě by ji mohl přidat rovnou do vašeho „nákupního seznamu“ v mobilní aplikaci jako „doporučený produkt“ – a třeba i se slevou, kterou vidíte pouze vy. Když jste pak v obchodě, tak aplikace ukazuje cestu k regálu, kde daný produkt najdete.

Samozřejmě, že „doporučené“ výrobky by mohly být graficky odlišné od těch, které jsme si případně do aplikace zadali sami. A „doporučené“ výrobky lze také jednoduše vymazat ze seznamu, pokud je my sami nechceme.

Pokud má ale retailer o nás dobrou znalost a jeho algoritmy jsou nastavené správně, nebude se toto vymazávání dít často.


Milan Janecký – Business Development Director z agentury Wunderman

A ještě něco…

Nakupování budoucnosti je okořeněno ještě jednou ingrediencí. Ano, cena produktů je jistě zásadní, ale již neplatí, že vždy je cena na první místě.

Chceme se při nakupování cítit dobře, získávat různé výhody a mít pocit, že nám náš obchodník rozumí. Bude za nás myslet na to, že nám něco ve spíži dochází, odmění nás za věrnost a my ho za to budeme preferovat před jinými. Tomuto se říká nadprůměrné pozitivní customer experience. A pozitivní zákaznická zkušenost je jev, který dnes nejen v retailech resonuje čím dál častěji a silněji.

Řečeno tak trochu s nadsázkou… Je pro zákazníka skutečně důležité, že může na másle ušetřit 2 koruny, když teprve večer doma zjistí, že ho dnes v obchodě opět zapomněl koupit?

Autor článku: Milan Janecký, Business Development Director z agentury Wunderman

Kategorie: Agentura, Data, O reklamě, Trendy, Wunderlidi