Sežralo nás GDPR? Bude A.I. dělat naši práci? Jaký byl digitálně konferenční rok 2018?

Sežralo nás GDPR? Bude A.I. dělat naši práci? Jaký byl digitálně konferenční rok 2018?

Díky tomu, že mám možnost moderovat akce týkající se digitálního marketingu nebo se jich účastnit jako posluchač, jsem si dovolil na následujících řádcích ohlédnout se trochu za tím, o čem se letos na akcích mluvilo, co mě zaujalo a co si myslím, že budou témata pro rok 2019.

Než se do toho pustím, tak bych chtěl moc poděkovat agentuře Internet Info za spolupráci a možnost být u řady super eventů. A také doplním, že ty hlavní konference, ke kterým se budu vracet, jsou IEA, CIF, WebTop100, Marketing Mondays, PR Summit (letos byl také dost digitální), SmartData, Marketing that Sells (SK), FutureIT (SK) a pár dalších menších akcí.

GDPR uff

První čtyři měsíce roku byly nekompromisně monotématické a pořád jsme mluvili o GDPR. Co to je, jak se na to připravit, kolik budeme platit pokuty atd. Zdá se, že jsme zavedení GDPR nakonec všichni (mám na mysli marketing agentury a týmy zadavatelů) víceméně zvládli bez ztráty kytičky, a i když přednášky na toto téma byly především IT nebo právnické, moc nám pomohly.

Nejvíc mi v hlavě utkvěla přednáška společnosti Deloitte, která jako jedna z prvních hezky a přehledně popsala ty nejdůležitější kroky pro GDPR přechod.

Za Wunderman jsme pak zase rád, že GDPR nejprve vnímané jako strašák se projevilo i jako pozitivní téma. A pomohlo zdůraznit to, co u nás v agentuře říkáme už dlouho. Mít kvalitní zákaznická data je nad zlato! A že retence bude ještě důležitější než dříve.

A.I. baf!

Umělá inteligence byla velké téma celý rok a jsem přesvědčen, že tomu nebude jinak ani v roce 2019. Co to vlastně je to A.I.? Budou roboti dělat naši práci? A co my, budeme bezdomovci, nebo se naopak doma na gauči válet, zatímco A.I. bude za nás pracovat?

Až tak vizionářsky jsme se do toho na konferencích nepouštěli, ale soustředili jsme se mnohem praktičtěji na marketing využití. Zdá se mi, že by se to dalo zjednodušit na dvě cesty – chatboti a marketing automatizace.

Jestliže chatboti byli spíš o zábavě na Facebooku a zatím jen málo o skutečné Customer Service, automatizace byla hlavně o nástrojích, které umožnují marketing komunikaci opravdu dělat s rukama za zády.

Je celkem jedno, jestli se mluvilo o Adobe, SalesForce, IBM nebo platformě Exponea. Jedno je jasné. Marketing se z „zadám kampaň“ mění na „vymyslím komunikační scénáře“ a ty pak servíruje mašina.

Je evidentní, že do kreativy se A.I. zatím nepouští a propouštět kreativce a stratégy (jak jsem o tom psal v jednom starším příspěvku) rozhodně nebudeme. Ale jiné úlohy, které nás dříve stály dost času a úsilí jsou nyní díky A.I. jak mávnutím kouzelného proutku vyřešeny.

Jako příklad uvedu jednoduché doporučení zájezdu stávajícímu zákazníkovi na novou sezónu. I přesto, že už pár let testujeme desítky hypotéz a optimalizujeme výkon (prodej zájezdů), právě takové doporučení zařídí A.I. s nejlepšími výsledky.

Kde brát lidi, proboha!

Pokud jsme na konferencích mluvili o social médiích a videu, tak to bylo velmi často právě ve spojení s náborem lidí a udržení si dobrých lidí ve firmách. Doba je zlá a není kde brát. Nábor už dávno není jen o inzerátu na Jobsech, ale mění se v samostatnou digitálně komunikační disciplínu.

Vesměs jsme se shodli na tom, že co hodně pomáhá je Social, který firmu ukazuje férově (nejprve jsem chtěl napsat transparentně, ale nechci nikoho děsit), myšleno hlavně tak, že ukazuje firemní kulturu, reálné lidi a kanceláře. Na to se pochopitelně hodí video. A kam s ním? Kromě Facebooku je na velkém vzestupu Instagram a jsem přesvědčen, že právě příští rok to bude téma konečně žhavější než ostatní social sítě.

A co tedy ten příští rok?

A na co se nejspíš můžeme těšit v roce novém, ať už na zmíněných konferencích nebo dalších jako Marketing festival a spol.?

Data, data, data. Když už je máme podle GDPR ready, tak co s nimi? Těším se, že uvidíme více strategičtějších přednášek, jak zákaznická data opravdu měnit ve zlato. Ruku v ruce s tím ale bude i bezpečnost (např. jak uživatelsky testovat třeba bankovní systémy a optimalizovat je). O A.I. už řeč byla a rok 2018 považuji jen za začátek tohoto velkého marketingového téma.

Blockchain je sice téma, ale nevím, jak ho naroubujeme na marketing, a nechám se sám rád překvapit. Já tajně doufám, že ten příští rok bude konečně mnohem víc o různých „gadgets“ (třeba VR) a Internet of Things. Tak se těšme spolu a budu se na vás těšit zase na konferencích!

Autor článku: Vláďa Rejlek

Kategorie: Agentura, O reklamě, Wunderlidi