Vyrazit do světa za prací? Nebojte se a připravte se na to, říká business director Wundermanu

Vyrazit do světa za prací? Nebojte se a připravte se na to, říká business director Wundermanu

Praha, Káhira, Seattle. Viliam Korenko, business director agentury Wunderman, se stěhoval za prací doslova kolem světa. Co člověku taková relokace (dlouhodobý pracovní pobyt v jiné zemi, klidně i na jiném kontinentu) vnese do života, a nejen do toho pracovního?

Co jsi měl na starost v pražském Wundermanu předtím, než jsi odjel za prací do světa?
Tehdy, v roce 2008, jsem přišel do Wundermanu jako asi sedmá posila pro část MSC, jehož jediným klientem byl Microsoft. Ze začátku jsem pracoval jako MSC junior executioner. Byla to pozice, kdy člověk komunikoval s klientem, zjistil, jaký chce marketingový servis, potom zapsal dotaz do databáze a poslal e-mail či založil event. Takový end to end white glove servis, který jde poskytovat v pilotních fázích takového projektu. Postupně jsem se tady učil novým znalostem, zdokonaloval se ve svých schopnostech a rostl v rámci Wundermanu i kariérně. MSC se za 3 roky rozrostlo raketovou rychlostí na 100 lidí. Měl jsem na starosti naše nejnáročnější klienty v UK a Německu a vedení production týmů.

A pak přišla nabídka jít do Káhiry…
Přesně tak. V lednu 2014 jsem přijel do Káhiry. Celá pracovní záležitost se o pár měsíců posunula, protože se v Káhiře zrovna změnil režim a stále doznívaly nepokoje z roku 2013. Přijal jsem tam pozici MSC operations managera. Vedl jsem tým 30 lidí v Káhiře a koordinoval 20 lidí mezi Bejrútem a Dubají – opět pro klienta Microsoft, ale tentokrát pro celý Střední východ, Afriku a Francii.

V jakých ohledech ti tato zkušenost byla největším přínosem?
Byla to pro mě obrovská škola hlavně v řízení lidí a manažerském přístupu. Lidé tam mají odlišnou mentalitu. Jsou zvyklí mít na všechno svůj názor a diskutovat, trvá to, než si je člověk získá na svoji stranu. Musíte o svých rozhodnutích opravdu živě diskutovat, přesvědčit je a mít připravené jasné argumenty. Po půl roce jsme fungovali jako tým velmi dobře a byli skvěle sehraní. Strávil jsem tam rok a půl a za tu dobu jsme se dostali do zelených čísel.

Kam tě vítr zavál potom?
Shodou okolností mi přišla nabídka nahradit mého šéfa z Prahy na pozici global marketing operations managera. A jelo se do Seattlu.

Takže domů, do Prahy, ses tehdy zatím nevrátil.
Vrátil. Asi tak na dva týdny do Prahy a za rodiči do Popradu. Vlastně jsem po příjezdu z Káhiry jenom hodil kufry domů a druhý den jsem už jel na ambasádu vyřídit si všechny potřebné dokumenty. A v srpnu 2015 jsem byl v Americe.

A jak to probíhalo tam, na západním pobřeží?
Na začátku jsem vedl malý globální tým o 5 lidech. Bylo velkou výhodou, že tito kolegové z Wundermanu pracovali pro Microsoft alespoň 5 let. Každý člen tohoto týmu se setkává denně s klientem, ať už osobně, či při konferenčních hovorech, a proto to musejí být ti nejlepší experti, co máme. Jsou to oni, kdo reprezentují Wunderman a celý náš service desk pro Microsoft.

Postupně se tento tým rozrostl. Kromě kolegů z Delhi to byli i kolegové z Wundermanu Praha a Američané. Američané jsou ohromně motivovaní do všeho, co dělají, takže bylo super je mít v týmu.

Měl jsi vůbec čas cestovat?
To na tom bylo právě to nejlepší. Největší benefit na práci v USA je, že máte možnost si tam všechno procestovat. Když tam jedete pouze na 2 týdny na dovolenou, tak si tu krajinu tolik neužijete. Než navštívíte zajímavá místa, která se tam nabízejí, zabere vám to mnohem více času.

Co všechno jsi navštívil?
Nejvíc nás přitahovala příroda a procestovali jsme národní parky. Nejdříve klasika jako Yosemity, Yellowstone, Sequoia, Death Valley, Grand Canyon, Glacier National Park v Montaně a možná 10 dalších. Pak třeba i Havaj, Mauna Kea na Big Island. Vidět živou sopku a lávu, jak padá za půlnočního svitu do moře, je nádherné. Také Haleakala na Maui. Bylo jedinečné vyjet autem do 10 000 stop na sopku. Nebo to, že se ráno klepete zimou ve 3 000 metrech ve sněhové bouři a odpoledne se opalujete na pláži, kde je o 30 stupňů víc.

Co se měst týče, tak jsem navštívil například L. A. a legendární rockový bar Rainbow, San Francisco, San Diego, Las Vegas a další. Zkrátka jsem si projel to západní pobřeží celkem důkladně. USA je totiž jako dělané na roadtripy, takže není problém ujet třeba tisíc kilometrů za jediný den, plná nádrž za $25 také není špatná věc. 😊

Čtěte také:
Nakupování online? Na prvním místě je pořád cena! Trendem jsou nákupy přes sociální sítě, u žen i u generace Z

Kde jsi ale vzal tu odvahu se takhle vydat do neznáma? Ať už do Káhiry, nebo do Seattlu…
Jsem toho názoru, že když se člověku naskytne příležitost, měl by se jí chytit. I když je to krok do neznáma. Podívat se služebně do světa, cestovat, takové příležitosti člověk nedostává každý den. Lidé často tyto šance odmítnou s tím, že zrovna „není ten správný moment“, bojí se, že to bude komplikované, náročné atd. Proces se získáním víz trvá klidně 3 měsíce, takže máte dost času se na vše připravit.

Je přece skvělé zažít dobrodružství, získat zkušenosti, nasbírat zážitky. A je skvělé, že Wunderman tyto relokace mezi pobočkami umožňuje. Jde o to nebát se, otevřít se novým perspektivám a připravit se na to. Je to to nejlepší, co člověk v kariéře může zažít.

Jaké 3 hlavní věci ti relokace dala?
Asi bych to rozdělil na profesní a osobní život. Za prvé mi to profesně „otevřelo oči a mysl“. Národnostní mix složený z Čechů, Slováků, Američanů a Indů byl super. Za druhé to bylo získání klientského přístupu a možnost vidět věci z jiného úhlu. Když to vyžadovala situace, sedl jsem do auta a za 20 minut jsem se bavil s klientem. Za třetí bylo skvělé poznat širší tým, získat kontakty a hlavně byznys kontext.

V osobním životě to pak bylo spoustu věcí. Víc poznat egyptskou a americkou kulturu, které jsou celkem odlišné. Jedna má ani ne 400 let a druhá 5 000, bylo to hodně obohacující a inspirativní. Přibyl nám rodinný psík Maui, kterého jsme pojmenovali po našich toulkách a vzpomínkách na Havaj. Je to welsh corgi, stvoření s asi nejčistší duší na světě a největším apetitem. A nesmím zapomenout na to nejdůležitější – byla to opora a důvěra od mé lepší polovičky, její odvaha žít v Egyptě a o půl roku později zas na dalším kontinentě. To nás spojilo natolik, že jsme náš vztah zpečetili svazkem manželským. Takže si myslím, že tato pracovní i osobní zkušenost mi nesmazatelně pomohla změnit svůj život a sebe k lepšímu.

Určitě to nebylo vždycky růžové, byly nějaké věci, které ti tam chyběly?
Chyběla mi rodina a přátelé, to ano. Ale s manželkou to šlo. Ivona přicestovala za mnou asi po měsíci, hned jak jsem našel byt. Potom to už byla brnkačka, tedy kromě práce tam mi trvalo asi 6 měsíců, než jsem pochopil všechny aspekty práce a pomáhal, kde se dalo. Samozřejmě chybí i nějaké potraviny a jídla, které nejsou v USA dostupné, ale to byl detail. A občas schází i ta naše česká a slovenská upřímnost – povědět věci na rovinu. 😊

Nyní ses ale vrátil zpátky do pražského Wundermanu jako business director, staráš se tedy nejen o Microsoft, ale i o operations dalšího velkého wundermaního klienta – Fordu.
No, už přes 10 let se starám o klienta Microsoft a měl jsem možnost sledovat všechny inovace v jeho prostředí, evoluci nástrojů, které poskytuje, a podobně. Tak se teď své zkušenosti snažím přenést v rámci práce na Fordu.

Co všechno pražský Wunderman pro Microsoft obstarává?
V podstatě je to end to end marketing operations service delivery, máme data tým, event, digital tým, marketing budget a potom samozřejmě i klientské týmy jako service operations planner ci service desk. A dále i process a readiness specialisty, kteří tomu všemu dávají ten správný směr.

Před časem se v pražském Wundermanu realizoval velký accessibility projekt? Můžeš to trochu blíže představit?
Celosvětově má 1 z 5 lidí nějakou formu handicapu (různá míra slepoty, barvoslepost apod.). Více než miliarda lidí by kvůli svému handicapu nemohla plně využít potenciál dnešní online doby.

Microsoft Accessibility Standards, MAS, je jedna z důležitých iniciativ Microsoftu. Je to soubor všech možných vylepšení a ulehčení pro handicapované lidi v online světě, ať už při používání internetu, čtení, čtení e-mailů, nebo práci s IT nástroji bez omezení. V praxi to například znamená titulky v každém videu, změnu fontů, barevnosti, jasné popisky u všech obrázků, aby mohly být čitelné mechanicky, apod. Není to jen o samotné práci, ale o celém procesu realizace. Duch celé myšlenky vystihl CEO Microsoftu Satya Nadella: „Empower every person and every organization on the planet to achieve more.“

V mých očích je v této oblasti Microsoft opravdu lídrem. Není to jen jedna z největších firem na světě, ale je to firma, která se skrze svoje produkty snaží udělat svět lepší… 

Kategorie: Trendy, Wunderlidi, Zajímavé projekty